وبلاگ چیتا وب


blog post
چگونگی عناصر مختلف طراحی وب و چگونگی استفاده از آنها بر روی نگرش و تجربه بازدیدکننده ای که در حال مرور وب سایت شما است تاثیر می گذارد...

آیا تا به حال در مورد روانشناسی رنگ ها شنیده اید ؟! یا مطالعه ای داشته اید ؟!
این روز ها شاهد رنگ های بسیار زیبا در طراحی سایت ها هستیم , اما در اکثر مواقع این رنگ ها هیچ همخوانی با هم ندارند, در این مطلب در خصوص روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت و همچنین تاثیرگذار بودن آن بر روی کاربران سایت کمی صحبت می کنیم.
با وجود تمام دانش ما نسبت به دنیای اطرافمان، انسان ها یکی از مواردی هستند که ما احاطه کاملی بر روی آن ها نداریم، او چه فکری میکند ؟ من از طرف مقابلم چگونه درخواست کنم که باعث واکنش دادن او شود ؟ چرا کودکان به محصولات رقیب من علاقه بیشتری دارند و بسیاری از سوال های دیگر؟!
با وجود تمام دانش ما نسبت به دنیای اطرافمان، انسان ها یکی از مواردی هستند که ما احاطه کاملی بر روی آن ها نداریم، او چه فکری میکند ؟ من از طرف مقابلم چگونه درخواست کنم که باعث واکنش دادن او شود ؟ چرا کودکان به محصولات رقیب من علاقه بیشتری دارند و بسیاری از سوال های دیگر؟!
در حقیقت حقایق کلیدی زیادی در مورد تئوری رنگ ها وجود دارد که غیرقابل انکار است. طبق تحقیقاتی مشخص شده است که یک مشتری فقط 90 ثانیه طول می کشد در مورد یک محصول نظربدهد که 62 تا 90 درصد از آن ها در مورد اثر متقابل رنگ محصولات نظر داده اند.
روانشناسی رنگ یک زمینه مطالعه ضروری برای رهبران، مدیران اداری، معماران، باغبان ها، سرآشپزها، طراحان محصول، طراحان بسته بندی و صاحبان فروشگاه ها است که موفقیت هر کسی به چگونگی استفاده از رنگ ها بستگی دارد

تاثیر رنگ ها در طراحی وب سایت

طراحی وب سایت در واقع چیزی بیشتراز تحویل محتوا و ظاهر زیبا است. وقتی بازدید کننده ها به وب سایت شما سر می زنند، قطعا تحت تاثیرنحوه طراحی وب سایت و سازماندهی شما می شوند که نوع احساساتی که آن ها درگیرش می شوند در دستان شماست و نباید هنگام طراحی محتوا نادیده گرفته شود.
سال هاست که دانش زیادی برای کمک به طراحان برای ساختن تصاویر تاثیر گذار که با روانشناسی بازدید کننده ها بازی می کند بوجود آمده است. درواقع چگونگی عناصر مختلف طراحی وب و چگونگی استفاده از آنها بر روی نگرش و تجربه بازدیدکننده ای که در حال مرور وب سایت شما است تاثیر می گذارد.

رنگ ها

color

زمانیکه قصد طراحی وب سایت برای شرکت یا سازمان دارید، رنگ ها غالبا باید براساس برند شرکت مورد نظراستفاده شوند، رنگ هایی که برای لوگوتان انتخاب می کنید، حاوی پیغام هایی از طرف شرکت مورد نظر به مصرف کنندگان هستند.
چگونگی استفاده از این رنگ ها بر نحوه احساس بازدید کننده هنگام بازدید از سایت شما تاثیر می گذارد.
برای مثال اگر رنگ های اصلی سازمان زرد و آبی باشند، با رنگ های سفید و مشکی خنثی می شوند که بهتر است بجای استفاده از پس زمینه آبی یا مشکی یک پس زمینه سفید برای نشان دادن محتوا انتخاب کنید.
این رنگ های خنثی شبیه فضای سفید عمل می کنند که درواقع فرصتی برای استراحت چشم فراهم می کنند.

آبی ، سبز، بنفش

این رنگ ها، رنگ هایی حرفه ای و آرامش دهنده اند درواقع رنگ های سرد دعوت کننده هستند.
این رنگ ها درعوض میتوانند خیلی سرد و غیردوستانه به نظر برسند رنگ های گرم (زرد، نارنجی، قرمز) تسکین دهنده هستند که نشان دهنده خلاقیت اند اما این ها هم می توانند احساس منفی مثل حس عصبایت و استرس منتقل کنند.
علاوه بر این رنگ های خنثی مثل سفید حس خوب و آرامش بخشی ایجاد می کنند اما در مقابل احساس خستگی و کسل کننده ای هم ممکن است بوجود بیاورند. خاکستری رنگ صاف و یک دستی است، مدرن و شیک که حس سرد و نا امید کننده ای هم ممکن است منتقل کند.
شما از رنگ های بالا برای انتقال حس مثبت و تاثیر گذار چگونه استفاده می کنید؟
اگر می خواهید سایتان دعوت کننده، خلاقانه و شیک باشد ترکیبی از آبی و سبز،لمسی از زرد یا نارنجی روی پس زمینه سفید یا خاکستری به انتقال حس مثبت به بازدید کننده ها کمک خواهد کرد.
موارد دیگری هم در طراحی وب سایت تاثیر گذارهستند، این ها ابزارهایی هستند که شما برای ساختن یک سایت جذاب و دیدنی که بازدیدکننده ها را مجبوربه بازگشت به سایت شما می کند نیاز خواهید داشت.

محتوا

برای یک وب سایت، طراحی که روی صفحه نمایش است توسط محتوا تکمیل می شود. بازدیدکننده ها برای دسترسی به اطلاعاتی که نیاز دارند به وب سایت شما می آیند، شیوه طراحی وب به آن ها کمک می کند که اطلاعاتی را که نیاز دارند به سرعت و آسان پیدا کنند.
زمانی که وب سایت به گونه ای کاربر پسند طراحی شده باشد بازدید کننده می تواند به سرعت اطلاعات مورد نیازش را پیدا کند که این مورد باعث جلب رضایت کاربر و بازگشت دوباره آن ها به سایت می شود.

فضا

space

نحوه سازماندهی صفحات وب بطور چشمگیری بر روی احساس بازدیدکننده تاثیر می گذارد، سازماندهی محتوا باید درهر طراحی وب در اولویت باشد اما این سازماندهی باید مطابق با فضای سایت در نظر گرفته شود.
white space فضایی از طراحی است که هیچ محتوا یا عنصر تصویری در آن وجود ندارد که نقش بسیار مهمی در هر نوع طراحی دارد،بخصوص طراحی وب سایت .

تایپو گرافی

typo

فونت استفاده شده در وب سایت یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در جذب کاربر است، این فونت باید خوانا باشد و اندازه آن به گونه ای باشد که چشم بازدید کننده را آزار ندهد.
برای مثال اغلب وب سایت های خبری از فونت های سریف برای کمک به انتقال حس اهمیت و دانش استفاده می کنند، آن ها قصد دارند شما را متوجه قدرتشان کنند که مطالبی که ارائه داده اند بسیار مهم است.
کسانی که در صنعت فناوری هستند برای اینکه بازدید کننده ها احساس کنند آن ها به روز و آینده نگر هستند غالبا از فونت های سن سریف بیشتر از فونت های سریف استفاده می کنند.
شیوه تایپ ارائه شده در صفحات وب نیز دارای اهمیت زیادی است - فاصله بین خطوط - فاصله بین کاراکتر ها- که باید به خوبی ارزیابی شوند. فاصله زیاد و مقدار نسبتا زیادی فضای سفید بین خطوط باعث می شود که کپی و خواندن مطالب راحت تر باشد در حالیکه فاصله کم باعث شلوغ شدن خطوط می شود و خواندن بیش از یک پاراگراف در یک زمان مشخص سخت خواهد بود.

نتیجه گیری

معمولا حرفه و تخصص یک طراح است که روانشناسی طراحی را زمان تولید یک طرح درک و اعمال کند. فهمیدن برخی از اصول اولیه طراحی به درک شما وحتی بیشتربه تولید محتوای عالی و مدیریت موثرتر وب سایتتان کمک خواهد کرد.
در حالیکه این اصول عمدتا بر طراحی وب سایت تمرکز دارند، زمینه های دیگری از طراحی نیز میتواند در روانشناسی طراحی استفاده شوند مثل طراحی لوگو.
لوگو یکی از مهم ترین جنبه های هر کسب و کار است و اغلب طراحان زمان زیادی را صرف طراحی های فوق العاده برای مشتریان می کنند. رقابت طراحی لوگو واهدای جوایز در سال 2008 شروع شد و بعنوان مسابقه طراحی بهترین لوگوها به رسمیت شناخته شد.
در تبلیغات مدرن طراحی خوب لوگو بسیار حائز اهمیت است.اگرچه بعضی از ما هنوز به تبلیغات چاپی اعتقاد داریم اما اغلب شرکت های تجاری، حضور آنلاین را مفید و سودمند تر می دانند.
شما چطور این نظریه ها را در وب سایتتان اعمال می کنید؟

منبع:

thenextweb.com

  • این مطلب را به اشتراک بگذارید

about author

محدثه قاسمی

SEO at cheetahwen.ir

فارغ التحصیل مهندسی صنایع، مترجم و متخصص در زمینه تجارت الکترونیک و بازاریابی نوین

دیدگاه ها

دیدگاهی بگذارید: